Telefonen vår er stengt fra kl15 den 22. desember til kl09 den 2. januar. Om du skulle ha noen spørsmål, kontakt oss gjerne på helpdesk@kameo.no. Vi ønsker alle Kamigos en god jul, og et riktig godt nytt år!

Vår telefonsupport er dessverre stengt i dag på grunn av begrenset bemanning, men åpner igjen i morgen. Har du spørsmål er du velkommen til å kontakte oss på helpdesk@kameo.no.

Onsdag 11. september kl. 07.45-10, er plattformen utilgjengelig på grunn av teknisk vedlikehold. Vi beklager for ulempene dette medfører!

Reservasjon av bud - slik gjør du det!

nordwood-themes-483520-unsplash

Vi vil gjerne gi deg et overblikk over hvordan vår nye budfunksjon fungerer. Her finner du en guide for hvordan du best utnytter muligheten for å reservere bud i våre prosjekter. 

  • Del:

Av Rasmus Eriksson | Publisert 12.07.2019


Når du velger å finansiere ditt bud i et lån med en ny innbetaling, er det noen ting du bør være oppmerksom på. Innbetalingen skjer til samme konto som når du overfører penger til din Kameo-konto. Betalingsreferansen er dog unik for hvert eneste bud, og du må derfor alltid bruke den referansen som opplyses på lånesiden når budet ditt er lagt. Dersom betalingsreferansen ikke matcher, kan det forsinke vår behandlingstid eller bety at ditt bud ikke blir betalt i tide. 


Reservasjonen utløper etter 3 bankdager

Merk at betalingsfristen (3 bankdager fra du har lagt ditt bud) er den datoen vi senest skal ha mottatt og behandlet din innbetaling. Vær spesielt oppmerksom på at internasjonale overføringer kan ta opptil 2-3 bankdager. Så fort vi har mottatt og behandlet en innbetaling til et bud, vil du se at budet ikke lenger står som en betalingsforpliktelse, men derimot som et reservert beløp inntil låneandelene tildeles.


Endre betalingsform hvis du får penger på kontoen

Dersom du bruker din normale betalingsreferanse (Kameo-kontonr.) vil pengene bli satt inn på din Kameo-konto, men ditt bud i lånet vil fortsatt stå som en betalingsforpliktelse. Skulle dette skje, har du selv muligheten til å gå inn på lånesiden og redigere ditt bud, slik at det finansieres med de midlene du nå har stående på din konto. Endringen må allikevel skje innen betalingsfristen utløper. 

Hvis du ønsker å sette inn et beløp til din Kameo-konto samtidig som du skal betale for et bud, kan du bruke budets betalingsreferanse til å overføre hele det samlede beløpet. Når du innbetaler for mye til et bud, vil det overskytende beløpet automatisk øverføres til din Kameo-konto. 


Finansier et reservert bud med en intern veksling

For øyeblikket er det ikke mulig å knytte et bud direkte med en intern veksling på plattformen. Dersom du lager en veksling til samme valuta som lånet, vil det ikke automatisk dekke hele eller deler av dine betalingsforpliktelser. Når vekslingen er gjennomført, har du dog selv muligheten til å endre finansieringen av ditt bud, slik at det betales med de midler som nå står på din konto. Denne endringen må naturligvis også skje innen betalingsfristen utløper. 


Juster eller kanseller ditt bud dersom du angrer

Helt frem til låneauksjonen avsluttes har du mulighet til å endre eller kansellere ditt bud. Dersom du endrer beløpet på et bud må du være oppmerksom på at betalingsfristen ikke endres. I noen tilfeller vil du bli bedt om å svare på om du allerede har sendt en ny innbetaling eller ikke. Du skal kun svare ja hvis du har sendt en innbetaling med den korrekte betalingsreferansen for budet. 

Dersom du angrer ditt bud, vil vi oppfordre deg til å kansellere fremfor å la betalingsfristen løpe ut. Dette er av hensyn til at andre investorer raskere vil få mulighet til å legge bud på de resterende låneandelene. Fulltegnede lån lukkes først når alle innbetalinger er mottatt. 


La oss hjelpe deg med å komme igang

Har du spørsmål til dine bud eller innbetalinger, er du alltid velkommen til å kontakte vår helpdesk på helpdesk@kameo.no eller tlf. 919 03 155. 

Deferred payments - Graphic explanation wide