Transportbolag söker finansiering till uppköp av existerande verksamhet

14% årsränta | Riskbetyg E
Bolaget önsker att låna totalt NOK 2 000 000 av Kameos långivare för att finansiera uppköp av en existerande verksamhet. Bolaget övertar bilar och leasingavtal, kundportfölj och andra tillbehör. Aktieägarna i det bolaget som kommer att ta över verksamheten har alla varit anställda i bolaget som köps upp.
Projektets styrkor
- 14% årsränta
- Solid kundbas
- Förväntad lönsamhet från första året
- Liten andel fasta utgifter
- Personlig borgen från bolagets VD
Låneinformasjon
Risikoklasse | E |
Lånebeløp (NOK) | 2 000 000 |
Transjer | 1 |
Låntaker | BMB Transport AS |
Lånets formål | Oppkjøp av virksomhet |
Løpetid | Min 3 mnd | Maks 36 mnd |
Sikkerhet | Factoringpant, pant i driftstilbehør, kausjon fra daglig leder |
Årlig rente | 14% |
Tegningsperiode | 2020-09-03 – 2020-09-09 |
Opsjon til forlengelse av tegningsperioden | Ja |
Investeringsvilkår
Investeringen skjer gjennom et lån til BMB Transport AS, 924 800 267. Selskapet ønsker å låne totalt NOK 2 000 000 fra Kameos långivere.
Kameos långivere får sikkerhet i driftstilbehør i det nye selskapet, verdivurdert av en ekstern part til NOK 857 000. Videre sikres lånet med factoring pant. Selskapets daglig leder, Johan Martinsen stiller en personlig kausjon begrenset til NOK 700 000.
Lånet er et annuitetslån, og låntaker vil betale månedlige renter og avdrag.
Aksjonærene får ikke ta utbytte eller tilbakebetale aksjonærlån i løpet av lånets løpetid.
Låntaker | BMB Transport AS |
Organisasjonsnummer | 924 800 267 |
Lånebeløp (NOK) | 2 000 000 |
Transje | 1 |
Lånets formål | Oppkjøp av eksisterende virksomhet |
Tilbakebetalingsplan | Månedlige avdrag |
Årlig rente | 14% |
Månedlig rente | 1,67% |
Frekvens på amortisering | Månedlig |
Frekvens på rentebetalinger | Månedlig |
Fleksibel løpetid | Min 3 mnd | Maks 36 mnd |
Transjeplan er en indikasjon og kan variere etter prosjektets fremgang.
Transjer | Lånebeløp (NOK) | Årlig rente | Sikkerhet | Status |
---|---|---|---|---|
1 | 2 000 000 | 14% | Kausjon, factoringpant og pant i driftstilbehør | Pågående |
Totalt | 2 000 000 |
Pantsetter | BMB Transport AS |
---|---|
Långiverombud* | Lindorff Capital AS |
Sikkerhetsobjekt i ** | Driftstilbehør, factoring |
Prioritet | 1. prioritet |
Kausjonist(er) | Johan Martinsen, kausjon på NOK 700 000 |
*Långiverombudet innehar Sikkerhetsobjektet som ombud for samtlige Långivere.
**Långiverombudet slipper pantet når de Sikkerhetsstilte Forpliktelsene i sin helhet er gjort opp.
BMB Transport AS er et nyetablert foretak som ble etablert for å kjøpe en eksisterende virksomhet, PG Berg Transport. Selskapet er basert i Vestfossen i Viken, og kommer til å ha 9 kjøretøy som alle er på kontrakter etter oppkjøpet.
PG Berg Transport er et enkeltmannsforetak med flere års positiv historikk. Nå ønsker eier å selge virksomheten videre av personlige årsaker. Fire av de ansatte i firmaet gikk da sammen og etablerte BMB Transport AS slik at de kunne kjøpe ut denne virksomheten og drive det videre. Aksjonærene i dette firmaet er Johan Martinsen, Darius og Danas Baltrusaitis og Freddy Lunde. Johan Martinsen har vært operasjonssjef under det gamle selskapet, og vil være daglig leder i BMB Transport AS.
BMB Transport AS er et såkalt ”hylleselskap”, som betyr at aksjeselskapet er kjøpt av en tredjepart som leverer ferdig-etablerte aksjeselskap. Dette er forklaringen på at selskapets tidligere navn var Alfanor 20034 AS, og at en annen person står oppført som aksjonær på blant annet proff.no. De offentlige aksjonærregistrene oppdateres ikke jevnlig og det vil ta tid før de nye aksjonærene blir synlig.
Finansiell informasjon og vedlegg
Selskapet budsjetterer med å gå i overskudd fra start basert på eksisterende avtaler. Det er forventet et resultat før skatt på 3,2MNOK i 2021 som blir selskapets første hele regnskapsår. Aksjonærene setter inn 857tkr i egenkapital inn i selskapet som går også går til finansiering av oppkjøpet. Selskapet vil ikke ha andre banklån utover lånet fra Kameo. Det vil finnes et buffer på 150tkr innskutt av aksjonærene ved utbetaling av lånet til å styrke likviditeten i selskapet i startfasen.
Budsjett | Per måned | 2020e | 2021e |
---|---|---|---|
Salgsinntekter | 1 055 000 | 5 275 000 | 12 913 200 |
Lønnskostnader | - 337 500 | - 1 687 500 | - 4 131 000 |
Leasing | - 79 000 | - 395 000 | - 966 960 |
Drivstoff | - 200 000 | - 1 000 000 | - 2 448 000 |
Andre kostnader | - 158 700 | - 793 500 | - 1 942 488 |
Sum kostnader | - 775 200 | - 3 876 000 | - 9 488 448 |
EBIT | 279 800 | 1 399 000 | 3 424 752 |
Rentekostnader | - 22 000 | -131 998 | -202 412 |
Resultat før skatt | 257 800 | 1 267 002 | 3 222 340 |
Avdrag på lån | -278 134 | -617 851 |
Virksomheten som overtas av BMB Transport består av 7 lastebiler og 2 varebiler. Selskapet eier en varebil, mens resten av kjøretøyene er leaset. Alle bilene er på faste kontrakter og genererer en jevn inntekt. Selskapet har solide kunder, og leverer blant annet for Posten og Bring.
Utover kontrakter og leasingavtaler vil selskapet overta driftstilbehør som er taksert til totalt NOK 857 000 av Plustech. Dette inkluderer en Mercedes Sprinter, dekker og felger, kjettinger og annet nødvendig driftstilbehør.
Potensiell risiko ved å låne ut til prosjektet
Det er flere årsaker til at dette lånet har fått en risikoklasse E. I en oppstartsperiode vil selskapet ha lavere likviditet ettersom de har 15-45 dagers fakturatider for de ulike kundene. Videre vil selskapet operere under en ny ledelse, som øker usikkerheten til tross for at virksomheten i seg selv har eksistert i mange år.
Å investere gjennom Kameo innebærer alltid en risiko, og kan føre til tap. Du må være klar over risikoen og selv gjøre en vurdering av lånet og prosjektet før du investerer. Det finnes ingen garanti for at du får det investerte beløpet tilbake.
Denne siden har blitt oppdatert med en ny struktur. Klikk på knappen for å se innholdet i det tidligere formatet.